Lequ - Maakt je wereld groter

Ga je mee op ontdekkingstocht met Lequ?

Bibberen bij een spannend verhaal over ridders, schaterlachen om sullige stripfiguren of met open mond jezelf verwonderen bij een prachtig prentenboek. Is er iets fijner dan dat? Wij gunnen dit ieder kind! Lequ helpt kinderen bij hun ontdekkingstocht naar hun favoriete leessmaak. Een magazine vol met de mooiste fragmenten uit kinderboeken, strips, informatieve boeken en nog véél meer.

  • Voor plezier bij het lezen, van groep 3 t/m 8

  • Vergroot de woordenschat van ieder kind

  • Klassikaal of individueel inzetten? Jij kiest!

  • Iedere dag een fijne dosis leesmotivatie

  • Zet Lequ in naast elke methode

Ga je mee op avontuur? Ontdek de abonnementen

Nog meer over Lequ

Lezen = plezier! Leerlingen vinden lezen met Lequ leuk! De fragmenten maken de leerlingen enthousiast over het boek. Hoe gaat het verhaal verder? Wie is de hoofdpersoon? Loopt het goed af? Nieuwsgierige koppies gegarandeerd! Naast de korte fragmenten vinden leerlingen ook stripverhalen, gedichten, leuke weetjes over taal en nog véél meer in Lequ.

Vergroot de woordenschat Hoe meer een kind leest, hoe groter de woordenschat wordt. Het is daarom extra fijn dat leerlingen lezen als iets leuks ervaren. Leesplezier is dé sleutel tot een betere lees- en taalvaardigheid. Kijk maar eens naar jezelf: als je een boek met veel plezier gelezen hebt, ben je geneigd om sneller nóg een boek te lezen. Herkenbaar?

Klassikaal of individueel inzetten? Jij kiest! Lequ is er voor de leerling, maar voor jóú is er een leerkrachtexemplaar. In dit exemplaar met uitvouwbare leerkrachtenkolom vind je uitgewerkte lessen en achtergrondinformatie om je lessen te verrijken. Gebruik je Lequ voor de hele klas of per leerling? Het is helemaal aan jou!

Vragen?

Heb je nog vragen? Dat kan! Hier vind je alvast wat antwoorden.

Lequ sluit volledig aan bij de taaladviezen van curriculum.nu!

Uit Curriculum.nu – taal zijn een aantal voorstellen nieuw ten opzichte van het huidige curriculum:

  • Leerlingen werken met literaire en zakelijke teksten die inhoudelijk samenhangen, een uitdagende inhoud hebben en van goede taalkwaliteit zijn. Zo kunnen ze hun kennis van de wereld, hun taalkennis en hun woordenschat uitbreiden.

  • Er is in alle fasen van het primair en voortgezet onderwijs aandacht voor leesmotivatie en literaire competentie. Zo krijgen alle leerlingen de kans om lezers te worden en te blijven. Leerlingen verkennen verschillende situaties en maken kennis met personages uit verschillende werelden, culturen en perioden. Ze leren verschillende perspectieven innemen en hun eigen standpunten en oordelen ter discussie stellen.

Uit het onderzoek ‘Leesbevordering basisonderwijs 2019’ van Stichting Lezen blijkt dat 89% van de ondervraagde leerkrachten het vergroten van de woordenschat een belangrijke reden vindt om aan leesbevordering in de klas te doen. Hoe meer een kind leest, hoe groter de woordenschat wordt. Lequ biedt hiervoor de oplossing. Lequ daagt leerlingen én leerkrachten uit om te kijken welke soort boeken en verhalen favoriet zijn. Voor de leerkracht is er een editie die heet Leeskracht met daarin extra informatie en opdrachten voor in de klas.

Even voorstellen...

Een redactieraad met liefde voor lezen, wat wil je nog meer. Ze stellen zich even voor!

Constance Huveneers

Constance is de IB’er en leerkracht op de Koorschool Haarlem. Daarnaast is ze specialist jeugdliteratuur primair onderwijs.

Lid uit de redactieraad

Dorothé Cras

Dorothé is sinds 2012 eigenaar van de Utrechtse Kinderboekwinkel. Daarvoor gaf ze les aan de Hogeschool Utrecht en nog eerder stond ze zelf voor de klas.

Lid uit de redactieraad

Hans Hagen

Voor hij fulltime schrijver werd, was Hans leraar Nederlands, speldocent en redacteur van een jeugdtijdschrift.

Lid uit de redactieraad

Merel de Vink

Met haar boekhandel Leesvink helpt Merel scholen bij het opzetten en onderhouden van een succesvolle schoolbibliotheek. Foto door Anja Robertus.

Lid uit de redactieraad

Miriam Bakker

Miriam is bibliothecaris in Hilversum. In 2020 werd ze uitgeroepen tot NBD Biblion Jeugdspecialist 2020. Ook schrijft zij blogs op boekmama.nl.

Lid uit de redactieraad

Ingrid Rijnbout-Evers

Ingrid is leerkracht, specialist op het gebied van leesbeleving en het gezicht van kinderboekenjuf.nl.

Lid uit de redactieraad

Veel gestelde vragen over Lequ

Is Lequ een methode? En hoe zet je het in?

Je kent ze vast wel: leerlingen die telkens naar de boekenkast lopen omdat het ze maar niet lukt om een boek te vinden dat bij ze past. Voor deze leerlingen is Lequ ideaal! Lequ is geen methode, maar je zet het wél heel gemakkelijk in naast iedere methode. Zo geef je samenhangend leesonderwijs en zorg je ervoor dat ook de heen-en-weer-lopende leerling met plezier leest!

Waarom vergroot het de woordenschat?

Hoe meer een kind leest, hoe groter de woordenschat wordt. Het is daarom extra fijn dat leerlingen lezen als iets leuks ervaren. Leesplezier is dé sleutel tot een betere lees- en taalvaardigheid. Kijk maar eens naar jezelf: als je een boek met veel plezier gelezen hebt, ben je geneigd om sneller nóg een boek te lezen. Herkenbaar?

Zet je Lequ klassikaal in of individueel?

Lequ is er voor de leerling, maar voor jóú is er een leerkrachtexemplaar. In de extra dikke leerkrachteditie vind je tips en achtergrondinformatie om je lessen te verrijken, en ook uitgewerkte lessen. Gebruik je Lequ voor de hele klas of per leerling? Het is helemaal aan jou!

Waarom 2 soorten tijdschriften?

1 is er meer gericht op de middenbouw (groep 3,4,5) en het andere tijdschrift is meer gericht op de bovenbouw (groep 6,7,8)

Wat kost het?

  • Klassenpakket inclusief gratis boek (€ 49,50) bestaat uit 25 leerlingexemplaren, 1 leerkrachtexemplaar, een gratis boek en inclusief 6 weken toegang tot de website.
  • Jaarabonnement (€ 16,- per leerling per jaar) bestaat uit 1 leerlingexemplaar, bij ieder nummer 1 leerkrachtexemplaar per groep, 4 edities per jaar en inclusief onbeperkt toegang tot de website. Het abonnement is het hele jaar door af te sluiten en eindigt na een jaar (4 nummers).
    Voorwaarden:
  • Per school mag je 1 keer per groep gebruikmaken van een klassenpakket inclusief een gratis boek. Registratie en controle op BRIN-nummer, groep en leerkracht is noodzakelijk!
  • Per school bestel je maximaal 2 leerkrachtexemplaren per groep.

De diepte in met Ole uit Het Pungelhuis

Govrien Oldenburger

‘Ik mocht niet in het verleden peuren’ Ole dacht dat hij geen opa had. Tot die overleed. En toen moest Ole ook nog eens in zijn huis gaan wonen! Een groot, oud huis in de bossen bij de grens met België. Daar ontdekt hij waarom z’n vader nooit over het verleden wilde praten. Hoe was dat voor Ole? We vroegen het hem zelf..

Exclusief: interview met Bob Popcorn!

Govrien Oldenburger

‘Ik voel me altijd goed, totdat ik me ineens niet goed voel’ Hoe is het om een levende maiskorrel te zijn? En om altijd honger te hebben? Er is er maar één die daar antwoord op kan geven. En dat is Bob Popcorn! Het was niet makkelijk om hem te interviewen, maar we hebben ons best gedaan. ‘Wat zijn dit voor vragen?’.

De doorgaande leeslijn

Liselotte Dessauvagie

Stichting Lezen bracht in juni 2020 De Doorgaande Leeslijn uit. Een document waarin de leesontwikkeling van 0 tot 20 jaar beschreven wordt en vooral: wat er voor nodig is om deze ontwikkeling te stimuleren. Want hoe fijn zou het zijn als kinderen niet alleen vaardige, maar ook gemotiveerde lezers worden?.