Lequ - Maakt je wereld groter

Ga je mee op ontdekkingstocht met Lequ?

Bibberen bij een spannend verhaal over ridders, schaterlachen om sullige stripfiguren of met open mond jezelf verwonderen bij een prachtig prentenboek. Is er iets fijner dan dat? Wij gunnen dit ieder kind! Lequ helpt kinderen bij hun ontdekkingstocht naar hun favoriete leessmaak. Een magazine vol met de mooiste fragmenten uit kinderboeken, strips, informatieve boeken en nog véél meer.

Voor de leerling;

  • Lequ zorgt voor plezier plezier bij het lezen

  • Door Lequ ontdekken ze hun eigen leessmaak

Voor de leerkracht;

  • Lequ is de gids voor de leerkracht in de kinderboekenwereld

  • Helpt leerlingen hun leessmaak ontwikkelen waardoor ze beter gaan lezen

Ga je mee op avontuur? Ontdek de abonnementen

Bekijk onze inkijkexemplaren

Lequ - Maakt je wereld groter Lequ - Maakt je wereld groter Lequ - Maakt je wereld groter Lequ - Maakt je wereld groter Lequ - Maakt je wereld groter Lequ - Maakt je wereld groter Lequ - Maakt je wereld groter Lequ - Maakt je wereld groter Lequ - Maakt je wereld groter Lequ - Maakt je wereld groter Lequ - Maakt je wereld groter

Lezen = plezier! Leerlingen vinden lezen met Lequ leuk! De fragmenten maken de leerlingen enthousiast over het boek. Hoe gaat het verhaal verder? Wie is de hoofdpersoon? Loopt het goed af? Nieuwsgierige koppies gegarandeerd! Naast de korte fragmenten vinden leerlingen ook stripverhalen, gedichten, leuke weetjes over taal en nog véél meer in Lequ.

Vergroot de woordenschat Hoe meer een kind leest, hoe groter de woordenschat wordt. Het is daarom extra fijn dat leerlingen lezen als iets leuks ervaren. Leesplezier is dé sleutel tot een betere lees- en taalvaardigheid. Kijk maar eens naar jezelf: als je een boek met veel plezier gelezen hebt, ben je geneigd om sneller nóg een boek te lezen. Herkenbaar?

Klassikaal of individueel inzetten? Jij kiest! Lequ is er voor de leerling, maar voor jóú is er een leerkrachtexemplaar. In dit exemplaar met uitvouwbare leerkrachtenkolom vind je uitgewerkte lessen en achtergrondinformatie om je lessen te verrijken. Gebruik je Lequ voor de hele klas of per leerling? Het is helemaal aan jou!

Vragen?

Heb je nog vragen? Dat kan! Hier vind je alvast wat antwoorden.

Lequ sluit volledig aan bij de taaladviezen van curriculum.nu!

Uit Curriculum.nu – taal zijn een aantal voorstellen nieuw ten opzichte van het huidige curriculum:

  • Leerlingen werken met literaire en zakelijke teksten die inhoudelijk samenhangen, een uitdagende inhoud hebben en van goede taalkwaliteit zijn. Zo kunnen ze hun kennis van de wereld, hun taalkennis en hun woordenschat uitbreiden.

  • Er is in alle fasen van het primair en voortgezet onderwijs aandacht voor leesmotivatie en literaire competentie. Zo krijgen alle leerlingen de kans om lezers te worden en te blijven. Leerlingen verkennen verschillende situaties en maken kennis met personages uit verschillende werelden, culturen en perioden. Ze leren verschillende perspectieven innemen en hun eigen standpunten en oordelen ter discussie stellen.

Lequ biedt een oplossing

Uit het onderzoek ‘Leesbevordering basisonderwijs 2019’ van Stichting Lezen blijkt dat 89% van de ondervraagde leerkrachten het vergroten van de woordenschat een belangrijke reden vindt om aan leesbevordering in de klas te doen.

Hoe meer een kind leest, hoe groter de woordenschat wordt.

Lequ biedt hiervoor de oplossing. Lequ daagt leerlingen én leerkrachten uit om te kijken welke soort boeken en verhalen favoriet zijn. Voor de leerkracht is er een editie die heet Leeskracht met daarin extra informatie en opdrachten voor in de klas.

Lequ in het nieuws; download hier het artikel uit PrimaOnderwijs.

Veel gestelde vragen over Lequ

Is Lequ een methode? En hoe zet je het in?

Je kent ze vast wel: leerlingen die telkens naar de boekenkast lopen omdat het ze maar niet lukt om een boek te vinden dat bij ze past. Voor deze leerlingen is Lequ ideaal! Lequ is geen methode, maar je zet het wél heel gemakkelijk in naast iedere methode. Zo geef je samenhangend leesonderwijs en zorg je ervoor dat ook de heen-en-weer-lopende leerling met plezier leest! Een middenbouw- of bovenbouwpakket kan gedeeld worden met meerdere klassen, zodat deze na elkaar gebruik kunnen maken van de magazines.

Lequ is uitermate geschikt om, naast een boek dat je misschien al voorleest in de klas, op een frisse manier 15 minuten leesplezier per dag in te bouwen in het lesrooster. Centraal staat de leescirkel: Selecteren (het behandelen van de fragmenten in Lequ), Reageren (de (les)tips in leeskracht) en Lezen: voorlezen + zelfstandig lezen. Een suggestie voor hoe je deze 15 minuten per dag zou kunnen inplannen (in dit geval met Lequ nr 4) vind je in het schema hieronder.

Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag
Week 1 Oriëntatiefase (zelfstandig lezen/bladeren) Voorlezen Boekfragment 1 Voorlezen Leeskracht Griezelig goede boeken
Week 2 Tataal/Letterpret - taalspelletjes Voorlezen Poezie Voorlezen Leeskracht Poëzie/Dierengedichten
Week 2 Boekfragment 2 Voorlezen Boekfragment 3 Voorlezen Leeskracht Woutertje Pieterse Prijs
Week 3 Fragment 4 Voorlezen Beeldtaal Voorlezen Leeskracht Een foto zegt meer dan 1000 woorden
Week 4 Fragment 4 Voorlezen Beeldtaal Voorlezen Leeskracht Een foto zegt meer dan 1000 woorden
Week 5 Vette track Voorlezen Songteksten bij Vette track Voorlezen Leeskracht Zomerlezen

Waarom vergroot het de woordenschat?

Hoe meer een kind leest, hoe groter de woordenschat wordt. Het is daarom extra fijn dat leerlingen lezen als iets leuks ervaren. Leesplezier is dé sleutel tot een betere lees- en taalvaardigheid. Kijk maar eens naar jezelf: als je een boek met veel plezier gelezen hebt, ben je geneigd om sneller nóg een boek te lezen. Herkenbaar?

Zet je Lequ klassikaal in of individueel?

Lequ is er voor de leerling, maar voor jóú is er een leerkrachtexemplaar. In de extra dikke leerkrachteditie vind je tips en achtergrondinformatie om je lessen te verrijken, en ook uitgewerkte lessen. Gebruik je Lequ voor de hele klas of per leerling? Het is helemaal aan jou!

Waarom 2 soorten tijdschriften?

1 is er meer gericht op de middenbouw (groep 3,4,5) en het andere tijdschrift is meer gericht op de bovenbouw (groep 6,7,8)

Wat kost een abonnement?

  • Een jaarabonnement kost €16,- per leerling. Je ontvangt hiervoor 4 keer per jaar het tijdschrift voor de leerling. Per groep ontvangt de leerkracht het tijdschrift Leeskracht met vele extra’s en toegang tot de website. Nu met gratis boek voor in de klas of voor in de schoolbibliotheek.

Even voorstellen...

Een redactieraad met liefde voor lezen, wat wil je nog meer. Ze stellen zich even voor!

Constance Huveneers

Constance is de IB’er en leerkracht op de Koorschool Haarlem. Daarnaast is ze specialist jeugdliteratuur primair onderwijs.

Lid uit de redactieraad

Dorothé Cras

Dorothé is sinds 2012 eigenaar van de Utrechtse Kinderboekwinkel. Daarvoor gaf ze les aan de Hogeschool Utrecht en nog eerder stond ze zelf voor de klas.

Lid uit de redactieraad

Hans Hagen

Voor hij fulltime schrijver werd, was Hans leraar Nederlands, speldocent en redacteur van een jeugdtijdschrift.

Lid uit de redactieraad

Merel de Vink

Met haar boekhandel Leesvink helpt Merel scholen bij het opzetten en onderhouden van een succesvolle schoolbibliotheek. Foto door Anja Robertus.

Lid uit de redactieraad

Miriam Bakker

Miriam is bibliothecaris in Veenendaal. In 2020 werd ze uitgeroepen tot NBD Biblion Jeugdspecialist 2020. Ook schrijft zij blogs op boekmama.nl.

Lid uit de redactieraad

Ingrid Rijnbout-Evers

Ingrid is leerkracht, specialist op het gebied van leesbeleving en het gezicht van kinderboekenjuf.nl.

Lid uit de redactieraad

Uitgelicht in Lequ 3

Lequ Mascotte

Ook in de derde editie van Lequ weer een prachtige selectie met heerlijke boeken..

Dit boek verslond Markie: H.I.V.E.S. - Hoger Instituut Voor Eersteklas Schurken

Govrien Oldenburger

Heksen die je opvreten, een brief die naar de koning moet, opgroeien in een roversbende: wat er in je favoriete kinderboek gebeurt, vergeet je nooit meer. Welk boek verslond jij vroeger? We vragen het aan Markie Lucas!.

Waarom gooi jij Matilda weg?

Merel de Vink

Met een klap sloeg ze de deur dicht, haar hakken stampten op weg naar mijn tafel. Ik keek op vanachter een stapel boeken, ze zwaaide dreigend naar me met een boek in haar hand. ‘Waarom gooi jij Matilda weg?’.