Vrij lezen

Een paar kinderen uit je klas kijken even op uit hun boek wanneer je hardop in de lach schiet. ‘Is je boek grappig juf?’, fluistert die ene enthousiaste jongen vooraan. ‘Jazeker’, knipoog je terug, Misschien lees ik straks wel een stukje voor! Het gaat over een jongetje dat net zulke grappen uithaalt als jij.’ Intussen is de rest van de klas weer verdiept in ieder zijn eigen boek. Tevreden kijk je de klas rond. Een paar kinderen zit met opgetrokken knieën tegen de verwarming, eentje zit in kleermakerszit onder haar tafel, de rest zit op z’n plek. Je keert weer terug naar het verhaal van Ole in Het Pungelhuis.

Zelf kiezen

Vrij lezen is een heel gemakkelijk te organiseren en uitermate effectieve werkvorm. Op een vaste tijd lezen de kinderen en de leerkracht in een zelfgekozen boek, krant, e-book of tijdschrift.

Vooral dat zelfgekozen is een belangrijk punt. De kracht van leesmotivatie is niet te onderschatten. Kinderen die meer plezier beleven aan het lezen, zullen meer lezen en daardoor weer beter worden in lezen. Zo werkt de positieve leesspiraal.

Hoe kiezen

Het kiezen van een geschikt boek is niet voor elk kind gemakkelijk. Met een gevarieerde en aantrekkelijke boekencollectie kom je een heel eind. Maar je weet nog goed die ene jongen, die met het veel te moeilijke boek voor z’n neus, steeds het plafond bestudeerde. Of dat meisje dat haar boek steeds op z’n kop hield. De rondleiding in de schoolbibliotheek was voor hen niet genoeg. Je hebt ze moeten leren kiezen. Je hebt aan de hele klas voorgedaan hoe je dat zelf doet: voorkant en achterkant van een boek bekijken, stukje begin én middenin lezen, proeven of het onderwerp en de manier van schrijven je bevallen. Daarna las je deze twee kinderen het eerste hoofdstuk voor van het samen gekozen boek, toen wisten ze wie de hoofdpersonen waren en waar het verhaal zich afspeelde. Kijk ze nu eens lekker lezen!


Samen kiezen

Hoe vrij is vrij lezen eigenlijk? Mogen de kinderen echt alles kiezen wat ze willen? Dus elke dag de Donald Duck of een Waar is Wally? De eerste levert veel actuele feitenkennis op bij kinderen. De tweede is als echt kijk- en zoekboek zeer geschikt om visuele discriminatie te oefenen, een belangrijke voorwaarde voor goed leren lezen. Als leerkracht weet je natuurlijk als geen ander wat ieder kind nodig heeft. De kinderen weten weer het beste wat ze leuk en interessant vinden. In overleg met elkaar kom je een heel eind. Hoe fijn is het als de kinderen aan het einde van de leestijd verzuchten: ‘Ah, toe juf! Nog héél even! Mijn boek is net zo spannend!’

De schoolbibliotheek

Merel de Vink

Wat is beter; boeken in de klas of een centrale bibliotheek in de school? Die vraag krijg ik vaak als ik op bezoek ben op een basisschool..

Snelle werkvormen

Liselotte Dessauvagie

Natuurlijk wil je meteen met alle mooie teksten en boeken aan de slag! Dat is helemaal niet moeilijk, er zijn veel snelle en makkelijke werkvormen waarmee je boeken onder de aandacht van de kinderen brengt. Wat dacht je van deze super leuke activiteiten:.