Voorleesboeken: klassiekers of nieuw?

‘Ah toe nou juf, nog één hoofdstuk!’, roept de klas als je na een cliffhanger stopt in het voorleesboek. Een heerlijk moment, samen in het verhaal verdwijnen, meelachen of huilen met de spannende, grappige en ontroerende gebeurtenissen in het boek. Sommige kinderen halen het boek bij de bibliotheek, om alvast vooruit te lezen. Voorlezen is een gemakkelijke en hele goede manier van leesbevordering!

Welk boek past bij je groep en wat past bij deze tijd? Als kind vond je misschien Kruistocht in Spijkerbroek prachtig. Lezen kinderen dat nog? Dat verschilt nu eenmaal per groep, per kind, per moment. Uitproberen dus maar.

Het is natuurlijk heerlijk om het hele boek uit te lezen met de groep. Samen beleef je alle avonturen en met elkaar ben je blij als alles uiteindelijk goed is afgelopen. Wissel het voorlezen eens af door alleen het eerste hoofdstuk van een boek voor te lezen. Voor de kinderen wordt dan duidelijk wie er in het verhaal voorkomen en waar het zich afspeelt. De kinderen die enthousiast geworden zijn, kunnen nu zelf verder lezen. Zo kun je meer boeken onder de aandacht brengen. Varieer in de soorten boeken, dan is er voor elk wat wils.

Zo lezen wij

Lequ Mascotte

‘Als ik me thuis een keer verveel, pak ik mijn Guinness Book of Records’, zegt Joep uit groep 7 van de KinderCampus in Hilversum. ‘Daar staan zulke gekke dingen in! Ik wil er zelf ook wel eens in komen te staan, maar ik weet nog niet waarmee.’.

Spannende verhalen

Tessa Stoke

Met spannende verhalen ontsnappen kinderen naar een andere wereld. Een wereld met helden en heldinnen, met de geruststellende gedachte dat verhalen doorgaans goed eindigen. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen waarschijnlijk hiermee onderbewuste angsten en verlangens verwerken..