Spelen met taal, of-niet-of-wel

Heb je als kind ook zo genoten van De GVR van Roald Dahl? En herinner je je nog de grappige taal van de GVR? Hij had het over een ‘eerbare reus’ en over ‘akelijke snoskommers’. De taal bestaat niet, maar toch snap je meteen dat snoskommers niet bepaald smakelijk zullen zijn…

Schrijvers spelen met taal en dat maakt lezen zo aantrekkelijk. Woordgrapjes en stopwoordjes geven kleur aan het verhaal of de personages. In De Gorgels bijvoorbeeld hebben de wollige wezentjes hun eigen taaltje. Ze zeggen steeds of-niet-of-wel en helemaal en zeg maar. En Berggorgels blijken hun eigen accent te hebben, die zeggen ja of nee in plaats van of niet of wel. Ga maar eens op zoek met de kinderen en maak een Gorgel-(stop)woordenboek.

In de boeken van Sanne Rooseboom komen ook allerlei taalgrappen voor. In de boeken over het land Jippie geven de namen al heel wat weg van de personen. Want in Jippie is iedereen vrolijk, behalve prinses Super, die past qua chagrijn beter bij buurland Grom. In het boek Spreek je chocola? lijkt taal een probleem… hoe kun je vrienden worden als je elkaars taal niet begrijpt? Chocola blijkt een heel universele taal! Welke taal en stopwoorden hebben jullie in de klas? 

Karakters

Tessa Stoke

Meneer Duffeling was ‘groot en gezet en had bijna geen nek’. Zijn vrouw was ‘mager en haar nek was twee keer zo lang als normaal’, wat goed van pas kwam om de buren over de schutting te begluren..

Waaruit bestaat een goede collectie?

Merel de Vink

Een uitnodigende schoolbibliotheek bestaat uit boeken voor iedereen. De collectie moet zo divers zijn dat ieder kind erin wil ronddwalen, omdat het zeker weet dat er iets te vinden is dat aanspreekt. Onderzoek wijst uit dat er minimaal vijf boeken per leerling in de collectie beschikbaar moeten zijn zodat er voor elk kind iets te kiezen valt. Idealiter zijn dat er nog iets meer, gemiddeld 7 à 8 boeken per leerling, prentenboeken en informatieve boeken meegeteld..