Spannende verhalen

Met spannende verhalen ontsnappen kinderen naar een andere wereld. Een wereld met helden en heldinnen, met de geruststellende gedachte dat verhalen doorgaans goed eindigen. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen waarschijnlijk hiermee onderbewuste angsten en verlangens verwerken.

‘De zuilen wierpen lange zwarte schaduwen door het vreemde groene schemerlicht dat de kamer vulde. Harry bleef doodstil staan en luisterde met een bonzend hart naar de kille stilte. Hield de Basilisk zich schuil in een donker hoekje, achter een pilaar? En waar was Ginny?’ (Uit: Harry Potter & de Geheime Kamer)


Maar wat maakt een boek spannend? Dat kunnen natuurlijk enge en gevaarlijke wezens zijn, maar ook het raadsel ‘wie is de dader, moordenaar, gemenerik’. En de beschrijvingen als ‘Zwarte schaduwen, bonzend hart en kille stilte, doen daar nog een schepje bovenop.

Met een vooruit- of terugblik in de tijd kunnen schrijvers een boek ook spannender maken door aan te geven dat er iets staat te gebeuren of dat er ooit iets ergs gebeurd is, zonder direct te verklappen wat dat dan was. De spanning wordt verder vergroot door het toevoegen van een spanningsboog. De slechterik komt in de loop van het verhaal steeds dichter in de buurt, of om een monster te verslaan moeten er eerst andere, liefst onmogelijke taken worden voltooid. Een dergelijke structuur vind je terug in alle Harry Potter boeken, maar bijvoorbeeld ook in De koning van Katoren. 

Wat vinden kinderen spannende boeken? En wat maakt het dan spannend? Wie durft een spannend stukje voor te lezen uit een boek? De leerkracht doet het natuurlijk voor.


Tips:

Griezelbeelden - Paul van Loon

De engste serie ooit 4, Het schedelrijk - Tjerk Noordraven

Robotjacht - Damien Love



Bekentenis

Maurice van Kouwen

Aan het begin van iedere zomervakantie bracht mijn moeder een bananendoos vol met stripboeken mee naar huis. Daartussen vond ik Toppers in strip. Een bundel jeugdklassiekers zoals Alleen op de wereld, 20.000 mijlen onder zee en Huckleberry Finn in stripvorm..

Lijken uit de kast

Liselotte Dessauvagie

‘Als de kat van huis is, dansen de muizen op tafel!’ Misschien verzucht je dat wel eens in de klas wanneer je terugkomt en de boel op stelten staat. Het duurt soms even voor de kinderen begrijpen wat je daar nu mee bedoelt..