Spannende verhalen

Met spannende verhalen ontsnappen kinderen naar een andere wereld. Een wereld met helden en heldinnen, met de geruststellende gedachte dat verhalen doorgaans goed eindigen. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen waarschijnlijk hiermee onderbewuste angsten en verlangens verwerken.

‘De zuilen wierpen lange zwarte schaduwen door het vreemde groene schemerlicht dat de kamer vulde. Harry bleef doodstil staan en luisterde met een bonzend hart naar de kille stilte. Hield de Basilisk zich schuil in een donker hoekje, achter een pilaar? En waar was Ginny?’ (Uit: Harry Potter & de Geheime Kamer)


Maar wat maakt een boek spannend? Dat kunnen natuurlijk enge en gevaarlijke wezens zijn, maar ook het raadsel ‘wie is de dader, moordenaar, gemenerik’. En de beschrijvingen als ‘Zwarte schaduwen, bonzend hart en kille stilte, doen daar nog een schepje bovenop.

Met een vooruit- of terugblik in de tijd kunnen schrijvers een boek ook spannender maken door aan te geven dat er iets staat te gebeuren of dat er ooit iets ergs gebeurd is, zonder direct te verklappen wat dat dan was. De spanning wordt verder vergroot door het toevoegen van een spanningsboog. De slechterik komt in de loop van het verhaal steeds dichter in de buurt, of om een monster te verslaan moeten er eerst andere, liefst onmogelijke taken worden voltooid. Een dergelijke structuur vind je terug in alle Harry Potter boeken, maar bijvoorbeeld ook in De koning van Katoren. 

Wat vinden kinderen spannende boeken? En wat maakt het dan spannend? Wie durft een spannend stukje voor te lezen uit een boek? De leerkracht doet het natuurlijk voor.


Tips:

Griezelbeelden - Paul van Loon

De engste serie ooit 4, Het schedelrijk - Tjerk Noordraven

Robotjacht - Damien Love



Leescirkel

Liselotte Dessauvagie

‘Lezers worden gemaakt door lezers’, zegt de Engelse schrijver en bevlogen leesbevorderaar Aidan Chambers in zijn boek Leespraat. Goed voorbeeld doet immers goed volgen. In datzelfde boek, in het deel De Leesomgeving, schetst Chambers een beeld van de leescirkel. In al zijn simpelheid een heel sterk model voor leesbevordering..

Bekentenis van de redactieraad

Miriam Bakker

Als kind groeide ik op in een huis vol boeken. In de woonkamer stond een grote boekenkast, mijn broers en ik hadden onze eigen verzameling op onze kamers en mijn vaders collectie was verdeeld over verschillende kamers. Ik kan me hem eigenlijk nauwelijks anders herinneren dan in zijn fauteuil, achter een boek of krant..