Spannende verhalen

Met spannende verhalen ontsnappen kinderen naar een andere wereld. Een wereld met helden en heldinnen, met de geruststellende gedachte dat verhalen doorgaans goed eindigen. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen waarschijnlijk hiermee onderbewuste angsten en verlangens verwerken.

‘De zuilen wierpen lange zwarte schaduwen door het vreemde groene schemerlicht dat de kamer vulde. Harry bleef doodstil staan en luisterde met een bonzend hart naar de kille stilte. Hield de Basilisk zich schuil in een donker hoekje, achter een pilaar? En waar was Ginny?’ (Uit: Harry Potter & de Geheime Kamer)


Maar wat maakt een boek spannend? Dat kunnen natuurlijk enge en gevaarlijke wezens zijn, maar ook het raadsel ‘wie is de dader, moordenaar, gemenerik’. En de beschrijvingen als ‘Zwarte schaduwen, bonzend hart en kille stilte, doen daar nog een schepje bovenop.

Met een vooruit- of terugblik in de tijd kunnen schrijvers een boek ook spannender maken door aan te geven dat er iets staat te gebeuren of dat er ooit iets ergs gebeurd is, zonder direct te verklappen wat dat dan was. De spanning wordt verder vergroot door het toevoegen van een spanningsboog. De slechterik komt in de loop van het verhaal steeds dichter in de buurt, of om een monster te verslaan moeten er eerst andere, liefst onmogelijke taken worden voltooid. Een dergelijke structuur vind je terug in alle Harry Potter boeken, maar bijvoorbeeld ook in De koning van Katoren. 

Wat vinden kinderen spannende boeken? En wat maakt het dan spannend? Wie durft een spannend stukje voor te lezen uit een boek? De leerkracht doet het natuurlijk voor.


Tips:

Griezelbeelden - Paul van Loon

De engste serie ooit 4, Het schedelrijk - Tjerk Noordraven

Robotjacht - Damien Love



Verslonden: Noël van Kleef uit SpangaS

Govrien Oldenburger

Heksen die je opvreten, een brief die naar de koning moet, opgroeien in een roversbende: wat er in je favoriete kinderboek gebeurt, vergeet je nooit meer. Welk boek verslond jij vroeger? We vragen het aan Noël van Kleef!.

Songwriting met de klas (deel 3)

Govrien Oldenburger

Hoe maak je een songtekst met de klas? Daar zijn een paar ingrediënten voor nodig: een onderwerp, mooie zinnen, een opbouw en een goede titel. In Songwriting met de klas deel drie: hoe bouw je een songtekst op?.