Songtekst schrijven (deel 2)

Hoe maak je een songtekst met de klas? Daar zijn een paar ingrediënten voor nodig: een onderwerp, mooie zinnen, een opbouw en een goede titel. Dit is deel twee: hoe maak je mooie zinnen?

Als opwarmer kan de songtekst van De overkant eens goed worden bestudeerd. Kunnen de leerlingen aangeven waarom ze de tekst wel of niet mooi vinden? Welk gevoel roept de tekst op, en aan welke woorden of zinnen ligt dat?

Met behulp van een woordenhussel kunnen ze spelen met de woorden uit de tekst. Daarvoor moet de songtekst worden opgeknipt in losse woorden. Kunnen ze hier nieuwe zinnen van maken? Of misschien zelfs een heel couplet?

In de vorige Lequ! stond hoe je een onderwerp voor een nummer verzint. Nu kunnen de kinderen daar een woordweb omheen bouwen. Het onderwerp komt in het midden en daaromheen schrijven ze alles op dat in ze opkomt. Alles mag.

Hierna verzinnen ze mooie omschrijvingen voor deze woorden. Hun favoriete verzinsels breiden ze uit tot mooie zinnen en die weer tot een couplet. Het helpt om zinnen hardop uit te spreken: zo hoor je of er een melodie in zit. Zinnen hoeven niet te rijmen, maar het mag wel. Belangrijker is het dat de woorden mooi bij elkaar passen en dat er een flow in zit, een lekker ritme. Net als in De overkant.

In de volgende Lequ! gaan we in op de opbouw. Hoe zorg je ervoor dat je songtekst die heeft? 



De schoolbibliotheek

Merel de Vink

Wat is beter; boeken in de klas of een centrale bibliotheek in de school? Die vraag krijg ik vaak als ik op bezoek ben op een basisschool..

Songwriting

Govrien Oldenburger

Hoe maken de kinderen zelf een songtekst? Daar zijn een paar ingrediënten voor nodig: een onderwerp, mooie zinnen, een opbouw, en een goede titel..