Songwriting

Hoe maken de kinderen zelf een songtekst? Daar zijn een paar ingrediënten voor nodig: een onderwerp, mooie zinnen, een opbouw, en een goede titel.

Allereerst moet er een onderwerp zijn. Wat houdt de leerlingen bezig? Inspiratiebronnen genoeg: hun dagelijkse beslommeringen, (groot)ouders, school, een mooi liedje, hun favoriete boek, huisdieren, een afgeluisterd gesprek, pesten, of zorgen om de aarde.
Deze vragen kunnen hen op weg helpen: waar denk jij supervaak aan? Wat vind jij heel eng? Waar krijg jij energie van? Hoe voelt het om verliefd te zijn?


Een liedje hoeft niet autobiografisch te zijn. Ook songwriters verzinnen van alles. Sommige kinderen hebben wat hulp nodig om hun fantasie op weg te helpen: hoe ziet je ideale wereld eruit? Wat voor figuren lopen er rond? Wat voor superheld zou jij zijn? Hoe zie je er uit en wie zou je als eerste helpen?


Als de kinderen een lijst maken met onderwerpen voor een liedje kunnen ze democratisch het beste onderwerp kiezen, of per groepje (of alleen) een idee uitwerken. Nog een tip; precies rijmen hoeft al lang niet meer bij liedjes. Als de klanken maar bij elkaar in de buurt komen.

Fantasie

Tessa Stoke

Is Bob Popcorn een fantasievriendje of toch niet? Het boek geeft hierover geen uitsluitsel. En als Bob niet bestaat, hoe had Lequ! hem dan kunnen interviewen?.

Dit boek verslond Markie: H.I.V.E.S. - Hoger Instituut Voor Eersteklas Schurken

Govrien Oldenburger

Heksen die je opvreten, een brief die naar de koning moet, opgroeien in een roversbende: wat er in je favoriete kinderboek gebeurt, vergeet je nooit meer. Welk boek verslond jij vroeger? We vragen het aan Markie Lucas!.