Perspectief

Verhalen worden altijd door iemand verteld. Dat kan vanuit het ik-perspectief, je leeft dan volledig mee met de hoofdpersoon. Je leest precies wat die denkt, doet en voelt. Bijvoorbeeld in Het werkstuk van Simon van der Geest: ‘“Ja hoor”, lieg ik. De kleinste teen van mijn rechtervoet begint onmiddellijk te tintelen. Voor de juf meer kan vragen haast ik me terug naar mijn plaats.’


Andere verhalen hebben een alwetende verteller. De alwetende verteller weet van alle personages wat ze doen, voelen en denken. Bijvoorbeeld in Lampje van Annet Schaap:

Achter haar, op de planken aan de muur, staan de boeken met hun bruine ruggen. Ze hoort ze zachtjes schuifelen. Ze stoten elkaar aan natuurlijk, en fluisteren over haar. Zij? Dat kind met die dweil? Gaat die leren lezen? Ze ritselen met hun bladzijden en lachen haar zachtjes uit.

En dan zijn er soms verhalen die een heel ander perspectief kiezen, een verteller in de tweede persoon enkelvoud. Gideon Samson doet dat bijvoorbeeld in Zwarte Zwaan en in Eilanddagen:

Je staat er. Jij wel. In de schooltas op je rug zit geen broodtrommeltje of versgemaakt huiswerk, maar een fonkelnieuw paspoort, een uitgeschakelde telefoon, een half ingevuld puzzelboekje en een bijna leeggegeten zak drop.

Praat er eens over met de kinderen. Welk perspectief gebruikt de schrijver van het boek dat ze nu lezen? Hebben ze een voorkeur voor een manier van vertellen? Er is geen goed of fout, zo leer je verhalen beter kennen.


Snelle werkvormen

Liselotte Dessauvagie

Natuurlijk wil je meteen met alle mooie teksten en boeken aan de slag! Dat is helemaal niet moeilijk, er zijn veel snelle en makkelijke werkvormen waarmee je boeken onder de aandacht van de kinderen brengt. Wat dacht je van deze super leuke activiteiten:.

Songtekst schrijven (deel 2)

Govrien Oldenburger

Hoe maak je een songtekst met de klas? Daar zijn een paar ingrediënten voor nodig: een onderwerp, mooie zinnen, een opbouw en een goede titel. Dit is deel twee: hoe maak je mooie zinnen?.