Lijken uit de kast

‘Als de kat van huis is, dansen de muizen op tafel!’ Misschien verzucht je dat wel eens in de klas wanneer je terugkomt en de boel op stelten staat. Het duurt soms even voor de kinderen begrijpen wat je daar nu mee bedoelt.

Het Pungelhuis zit vol met gezegden als ‘zoden aan de dijk’ en ‘lijken uit de kast. Spreekwoorden en gezegden zijn de lijm in onze taal. Met een enkel beeld snapt iedereen wat je bedoelt. Appeltje, eitje dus. Maar bij spreekwoorden moet je van een letterlijk beeld de figuurlijke betekenis zien te begrijpen. En dan gaat die letterlijke vorm vaak terug naar hele oude gebruiken en gewoonten, die in ons dagelijks leven niet meer voorkomen. Toch niet meteen gemakkelijk. Voor je het weet zit je met de gebakken peren! 


Hoe leg je die spreekwoorden nou het beste uit? Dat varkentje zullen we wel eens even wassen. Door ze veel te gebruiken, krijgen ze steeds meer betekenis, kinderen horen het dan in de context van de situatie. De letterlijke betekenis helpt vaak om de figuurlijke te begrijpen. Dus beeld het spreekwoord uit of vang het in beelden. Toneelspelen en tekenen maar! Het boek De hond in de pot kan je daarbij helpen. Met simpele materialen zijn de spreekwoorden nagemaakt in foto’s. Leuk om ook met de klas te doen!  


Lees meer: De hond in de pot, Annette Wiesman en Annette Zuidema 

Leescirkel

Liselotte Dessauvagie

‘Lezers worden gemaakt door lezers’, zegt de Engelse schrijver en bevlogen leesbevorderaar Aidan Chambers in zijn boek Leespraat. Goed voorbeeld doet immers goed volgen. In datzelfde boek, in het deel De Leesomgeving, schetst Chambers een beeld van de leescirkel. In al zijn simpelheid een heel sterk model voor leesbevordering..

Songtekst schrijven (deel 2)

Govrien Oldenburger

Hoe maak je een songtekst met de klas? Daar zijn een paar ingrediënten voor nodig: een onderwerp, mooie zinnen, een opbouw en een goede titel. Dit is deel twee: hoe maak je mooie zinnen?.