Lijken uit de kast

‘Als de kat van huis is, dansen de muizen op tafel!’ Misschien verzucht je dat wel eens in de klas wanneer je terugkomt en de boel op stelten staat. Het duurt soms even voor de kinderen begrijpen wat je daar nu mee bedoelt.

Het Pungelhuis zit vol met gezegden als ‘zoden aan de dijk’ en ‘lijken uit de kast. Spreekwoorden en gezegden zijn de lijm in onze taal. Met een enkel beeld snapt iedereen wat je bedoelt. Appeltje, eitje dus. Maar bij spreekwoorden moet je van een letterlijk beeld de figuurlijke betekenis zien te begrijpen. En dan gaat die letterlijke vorm vaak terug naar hele oude gebruiken en gewoonten, die in ons dagelijks leven niet meer voorkomen. Toch niet meteen gemakkelijk. Voor je het weet zit je met de gebakken peren! 


Hoe leg je die spreekwoorden nou het beste uit? Dat varkentje zullen we wel eens even wassen. Door ze veel te gebruiken, krijgen ze steeds meer betekenis, kinderen horen het dan in de context van de situatie. De letterlijke betekenis helpt vaak om de figuurlijke te begrijpen. Dus beeld het spreekwoord uit of vang het in beelden. Toneelspelen en tekenen maar! Het boek De hond in de pot kan je daarbij helpen. Met simpele materialen zijn de spreekwoorden nagemaakt in foto’s. Leuk om ook met de klas te doen!  


Lees meer: De hond in de pot, Annette Wiesman en Annette Zuidema 

Spannende verhalen

Tessa Stoke

Met spannende verhalen ontsnappen kinderen naar een andere wereld. Een wereld met helden en heldinnen, met de geruststellende gedachte dat verhalen doorgaans goed eindigen. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen waarschijnlijk hiermee onderbewuste angsten en verlangens verwerken..

De doorgaande leeslijn

Liselotte Dessauvagie

Stichting Lezen bracht in juni 2020 De Doorgaande Leeslijn uit. Een document waarin de leesontwikkeling van 0 tot 20 jaar beschreven wordt en vooral: wat er voor nodig is om deze ontwikkeling te stimuleren. Want hoe fijn zou het zijn als kinderen niet alleen vaardige, maar ook gemotiveerde lezers worden?.