Lezen in het nieuws

Lezen is veel in het nieuws de laatste tijd. De PISA-cijfers liegen er dan ook niet om: Nederlandse jongeren zijn niet alleen steeds minder vaardig in lezen, ze vinden het ook niet leuk. Arjen Lubach maakte er een uitgebreid filmpje over in zijn programma Zondag met Lubach.

Het PISA-onderzoek is een groot internationaal onderzoek onder 15-jarigen dat elke drie jaar plaatsvindt. Daarnaast is er het PIRLS-onderzoek, een groot internationaal onderzoek dat elke vijf jaar plaatsvindt bij kinderen van groep 6.

Naar zowel de leesvaardigheid als de leesmotivatie van kinderen is veel onderzoek gedaan. We weten dus behoorlijk goed hoe de vlag ervoor staat. Als je meer wilt weten over dat onderzoek, kun je terecht op de website Leesmonitor. Daar vind je alle onderzoeken handig bij elkaar. Bovendien wordt alles goed toegelicht. Lees over onze leescultuur, het leesgedrag en de leesmotivatie van kinderen of over digitalisering van teksten.

De leescoalitie, een samenwerking van diverse partijen, roept de ministers van Onderwijs en Cultuur in de tussentijd op tot leesoffensief. Om het tij van de dalende leesvaardigheid en de schrikbarend lage leesmotivatie te keren en ervoor te zorgen dat alle kinderen vaardige lezers worden. Als leerkracht ben je daar natuurlijk al dagelijks mee bezig. Een paar korte vuistregels kunnen je helpen: Lees zelf, lees voor en laat lezen. Veel succes en natuurlijk veel leesplezier!

Bergen en zeewind

Liselotte Dessauvagie

Doe je ogen dicht. Luister goed..

Poëzie

Liselotte Dessauvagie

Gedichten zijn eigenlijk korte verhalen, verdichte taal, waarin de vorm ertoe doet. Over de taal is nagedacht. Poëzie kan verwonderen, verbazen, prikkelen, uitlokken, herkennen, geruststellen, wakker schudden en op z’n kop zetten. Mooi toch, wat taal kan doen?.