Zo lezen wij

‘Als ik me thuis een keer verveel, pak ik mijn Guinness Book of Records’, zegt Joep uit groep 7 van de KinderCampus in Hilversum. ‘Daar staan zulke gekke dingen in! Ik wil er zelf ook wel eens in komen te staan, maar ik weet nog niet waarmee.’

Fotowedstrijd: kom met jouw groep in Lequ!

Wil jij ook met je groep in dit Lequ? Stuur dan een foto* naar lequ@thiememeulenhoff.nl. De leukste foto komt in de volgende Lequ! Bovendien win je dan een bezoek van een heuse kinderboekenschrijver aan jouw school! *Natuurlijk wel even vragen aan de juf, meester, leerkracht of coach!

Boekendozen


Bij de Koorschool in Haarlem maken de kinderen zelf boekendozen. In elke doos gaan drie materialen die te maken hebben met het verhaal. Plaatjes en briefjes met informatie die ze over het boek verzamelen, komen op de buitenkant van een schoenendoos. De schoenendoos versieren de kinderen passend bij het thema van het boek.


In het handboek voor superhelden staat pesten centraal, zegt Cleo. Ik vind het superbelangrijk dat er niet meer wordt gepest op school. Dit boek helpt om er met de klas over te praten. Het staat propvol striptekeningen die die boodschap duidelijk maken. Eigenlijk zou dit boek in alle klassen gelezen moeten worden'.

Aan de slag met verhalen!

Liselotte Dessauvagie

Wanneer je aan de slag gaat met verhalen schrijven, maak je het lezen nog leuker. Lezen en schrijven zijn twee kanten van dezelfde medaille en kunnen elkaar helpen en versterken..

Boeken zoeken

Liselotte Dessauvagie

En dan staat die ene leerling weer voor je neus: ‘Meester, wat zal ik nu eens lezen?’ Of die andere: ‘Juf, er is geen leuk boek om te lezen!’ Je kent ze wel, de leesfanaat die zowat de hele bibliotheek al uit heeft en de aarzelende lezer die het juiste boek nog niet gevonden heeft. Hoe kun je die twee nou het beste helpen?.