Bergen en zeewind

Doe je ogen dicht. Luister goed.

‘Ze aten al dagen schrale brij met netels. Het was de hoogste tijd dat Frid nieuwe voorraad ging halen. Hij stond in de deuropening met de tas op zijn rug. Het was vroeg in de morgen, de zon ging schuil achter de bergkam boven de hut.’

Doe je ogen weer open. Waar was je? Ben je nog in Nederland? Waarschijnlijk niet. Bergen hebben we niet in Nederland. En dat eten, hoe zou dat smaken? In de eerste alinea van het boek Lepelsnijder van Marjolijn Hof wordt meteen een hele nieuwe wereld geschapen. Dat wordt setting genoemd: de tijd en plaats waar het verhaal zich afspeelt. Schrijvers weten met woorden direct een beeld en gevoel te geven. Alsof jij daar ook in die bergen bent.

Nog eentje.

‘Ik zag het gebeuren. Papa’s rode trui en mijn gestreepte waren de doelpalen. De zon scheen op mijn armen en de zeewind voetbalde stiekem met ons mee. Ik holde tot ik niet meer kon, en bleef toen hijgend staan.’

Waar was je nu? Ergens aan de kust waarschijnlijk, voetballend op een strand. Mijn bijzonder rare week met Tess van Anna Woltz begint met deze zinnen. Ander verhaal, totaal andere setting.

Wanneer je af en toe even de eerste bladzijde van een boek voorleest en met de kinderen de setting van het verhaal bespreekt, help je ze enorm op weg om in het boek te komen.

Songwriting

Govrien Oldenburger

Hoe maken de kinderen zelf een songtekst? Daar zijn een paar ingrediënten voor nodig: een onderwerp, mooie zinnen, een opbouw, en een goede titel..

De doorgaande leeslijn

Liselotte Dessauvagie

Stichting Lezen bracht in juni 2020 De Doorgaande Leeslijn uit. Een document waarin de leesontwikkeling van 0 tot 20 jaar beschreven wordt en vooral: wat er voor nodig is om deze ontwikkeling te stimuleren. Want hoe fijn zou het zijn als kinderen niet alleen vaardige, maar ook gemotiveerde lezers worden?.