Aan de slag met verhalen!

Wanneer je aan de slag gaat met verhalen schrijven, maak je het lezen nog leuker. Lezen en schrijven zijn twee kanten van dezelfde medaille en kunnen elkaar helpen en versterken.

Natuurlijk kun je kinderen vragen een opstel te schrijven over hun vakantie. Dat levert soms mooie verhalen op, maar wellicht ook ellenlange ‘en toen, en toen’-opsommingen of verhalen vol onnavolgbare plotwendingen. Om kinderen te helpen bij het lezen én schrijven is het goed om korte, creatieve schrijfopdrachten met ze te doen. Dat kan naar aanleiding van een boek dat je bijvoorbeeld voorleest. Of je kunt een boek aanraden naar aanleiding van een schrijfopdracht.

Verhalenvertellers

Wij mensen zijn verhalenvertellers, door verhalen leren we onszelf kennen . Bij verhalen hebben we al onze zintuigen nodig. Bij een goed verhaal, of je dat nu hoort, vertelt, leest of schrijft, leef je je helemaal in. Dan bén je in de storm op zee; je voelt de wind en regen op je gezicht, je proeft het zout op je lippen, de wind buldert in je oren, je ziet de regen striemen en de zee deinen en je ruikt de dieselmotor die probeert het schip vooruit te duwen. Ga met kinderen aan de slag met al je zintuigen en iedereen kan verhalen vertellen en schrijven.

Inspiratie

Creatief schrijven en aan de slag gaan met verhalen heeft natuurlijk een plek binnen het taalonderwijs. Ook als oefening tussendoor of bijvoorbeeld bij de zaakvakken kun je het goed gebruiken. Zoek je inspiratie? Bekijk deze tips.

Ook interessant is het boek Weten waar de woorden zijn van Mariet Lems, te bestellen bij Saam uitgeverij.

https://www.saamuitgeverij.nl/catalogus/vernieuwend-onderwijs/creatief-met-taal/weten-waar-de-woorden-zijn/

De schoolbibliotheek

Merel de Vink

Wat is beter; boeken in de klas of een centrale bibliotheek in de school? Die vraag krijg ik vaak als ik op bezoek ben op een basisschool..

Bekentenis

Dorothé Cras

Vroeger, als een boek té spannend werd, keek ik stiekem hoe het afliep. Ik kon zo gesteld raken op personages, dat ik het idee niet aankon dat ze hun doel niet zouden bereiken, of erger nog, dat ze het eind van het boek niet zouden halen. Door vluchtig mijn ogen over de laatste pagina’s te laten dwarrelen, probeerde ik mezelf voor de schok te behoeden van een onfortuinlijk einde van mijn papieren dierbaren..