Leeskracht

Praktische kennis die je direct in de groep kunt toepassen. En allemaal gebaseerd op evidence over leesbevordering. Dat is wat Lequ verstaat onder leeskracht!

Interview hoofdpersoon: Keverjongen

Govrien Oldenburger

Ineens is de vader van Darkus* verdwenen. Het lijkt wel of hij in rook is opgegaan. De politie denkt dat hij is weggelopen, maar Darkus weet wel beter. Hij gaat zelf op onderzoek uit. Daarbij krijgt hij hulp van Baxter, een enorme kever! Hoe is het om bevriend te zijn met een insect? We vroegen het Darkus.

Verslonden: Noël van Kleef uit SpangaS

Govrien Oldenburger

Heksen die je opvreten, een brief die naar de koning moet, opgroeien in een roversbende: wat er in je favoriete kinderboek gebeurt, vergeet je nooit meer. Welk boek verslond jij vroeger? We vragen het aan Noël van Kleef!

Songtekst schrijven (deel 2)

Govrien Oldenburger

Hoe maak je een songtekst met de klas? Daar zijn een paar ingrediënten voor nodig: een onderwerp, mooie zinnen, een opbouw en een goede titel. Dit is deel twee: hoe maak je mooie zinnen?

Stripgedichten

Liselotte Dessauvagie

Heb je wel eens gehoord van stripgedichten? Een stripgedicht is een mooie combinatie tussen poëzie en strips, tussen tekst en beeld. Edward van de Vendel en Floor de Goede brachten inmiddels meerdere titels uit. Natuurlijk kun je deze gedichten voorlezen, het zijn stuk voor stuk juweeltjes. Bijvoorbeeld over opa die zijn tenen laat zien.

Waaruit bestaat een goede collectie?

Merel de Vink

Een uitnodigende schoolbibliotheek bestaat uit boeken voor iedereen. De collectie moet zo divers zijn dat ieder kind erin wil ronddwalen, omdat het zeker weet dat er iets te vinden is dat aanspreekt. Onderzoek wijst uit dat er minimaal vijf boeken per leerling in de collectie beschikbaar moeten zijn zodat er voor elk kind iets te kiezen valt. Idealiter zijn dat er nog iets meer, gemiddeld 7 à 8 boeken per leerling, prentenboeken en informatieve boeken meegeteld.

Lequ! Wetenschappelijk onderbouwd leesplezier

Terwijl de kinderen in Lequ ontdekken wat zij leuk vinden om te lezen weet jij als leerkracht meer. Bij elke set tijdschriften – voor de startende of de gevorderde leerling – is er een speciale editie voor de leerkracht met extra informatie over de besproken boeken en wetenschappelijk onderbouwde praktische tips om het leesplezier van de leerlingen te vergroten.

Aan de slag met verhalen!

Liselotte Dessauvagie

Wanneer je aan de slag gaat met verhalen schrijven, maak je het lezen nog leuker. Lezen en schrijven zijn twee kanten van dezelfde medaille en kunnen elkaar helpen en versterken.

Leescirkel

Liselotte Dessauvagie

‘Lezers worden gemaakt door lezers’, zegt de Engelse schrijver en bevlogen leesbevorderaar Aidan Chambers in zijn boek Leespraat. Goed voorbeeld doet immers goed volgen. In datzelfde boek, in het deel De Leesomgeving, schetst Chambers een beeld van de leescirkel. In al zijn simpelheid een heel sterk model voor leesbevordering.

Uitgelicht in lequ 2

Lequ Mascotte

Ook in de tweede edie van Lequ weer een prachtige selectie met heerlijke boeken.