Leeskracht

Praktische kennis die je direct in de groep kunt toepassen. En allemaal gebaseerd op evidence over leesbevordering. Dat wat Lequ verstaat onder leeskracht!

De diepte in met Ole uit Het Pungelhuis

Govrien Oldenburger

‘Ik mocht niet in het verleden peuren’ Ole dacht dat hij geen opa had. Tot die overleed. En toen moest Ole ook nog eens in zijn huis gaan wonen! Een groot, oud huis in de bossen bij de grens met België. Daar ontdekt hij waarom z’n vader nooit over het verleden wilde praten. Hoe was dat voor Ole? We vroegen het hem zelf.

Exclusief: interview met Bob Popcorn!

Govrien Oldenburger

‘Ik voel me altijd goed, totdat ik me ineens niet goed voel’ Hoe is het om een levende maiskorrel te zijn? En om altijd honger te hebben? Er is er maar één die daar antwoord op kan geven. En dat is Bob Popcorn! Het was niet makkelijk om hem te interviewen, maar we hebben ons best gedaan. ‘Wat zijn dit voor vragen?’

De doorgaande leeslijn

Liselotte Dessauvagie

Stichting Lezen bracht in juni 2020 De Doorgaande Leeslijn uit. Een document waarin de leesontwikkeling van 0 tot 20 jaar beschreven wordt en vooral: wat er voor nodig is om deze ontwikkeling te stimuleren. Want hoe fijn zou het zijn als kinderen niet alleen vaardige, maar ook gemotiveerde lezers worden?

Snelle werkvormen

Liselotte Dessauvagie

Natuurlijk wil je meteen met alle mooie teksten en boeken aan de slag! Dat is helemaal niet moeilijk, er zijn veel snelle en makkelijke werkvormen waarmee je boeken onder de aandacht van de kinderen brengt. Wat dacht je van deze super leuke activiteiten:

Vrij lezen

Liselotte Dessauvagie

Een paar kinderen uit je klas kijken even op uit hun boek wanneer je hardop in de lach schiet. ‘Is je boek grappig juf?’, fluistert die ene enthousiaste jongen vooraan. ‘Jazeker’, knipoog je terug, Misschien lees ik straks wel een stukje voor! Het gaat over een jongetje dat net zulke grappen uithaalt als jij.’ Intussen is de rest van de klas weer verdiept in ieder zijn eigen boek. Tevreden kijk je de klas rond. Een paar kinderen zit met opgetrokken knieën tegen de verwarming, eentje zit in kleermakerszit onder haar tafel, de rest zit op z’n plek. Je keert weer terug naar het verhaal van Ole in Het Pungelhuis.

Lequ! Wetenschappelijk onderbouwd leesplezier

Terwijl de kinderen in Lequ ontdekken wat zij leuk vinden om te lezen weet jij als leerkracht meer. Bij elke set tijdschriften – voor de startende of de gevorderde leerling – is er een speciale editie voor de leerkracht met extra informatie over de besproken boeken en wetenschappelijk onderbouwde praktische tips om het leesplezier van de leerlingen te vergroten.

Fantasie

Tessa Stoke

Is Bob Popcorn een fantasievriendje of toch niet? Het boek geeft hierover geen uitsluitsel. En als Bob niet bestaat, hoe had Lequ! hem dan kunnen interviewen?

Bergen en zeewind

Liselotte Dessauvagie

Doe je ogen dicht. Luister goed.

Lijken uit de kast

Liselotte Dessauvagie

‘Als de kat van huis is, dansen de muizen op tafel!’ Misschien verzucht je dat wel eens in de klas wanneer je terugkomt en de boel op stelten staat. Het duurt soms even voor de kinderen begrijpen wat je daar nu mee bedoelt.